Audytorzy i inni z Unii
Unia Europejska po
wytyczeniu jedynej słusznej i efektywnej drogi prowadzącej do pełnej
szczęśliwości Romów w Europie i rozwiązania ich wszystkich problemów, znacząco
ograniczyła ilość dokumentów związanych z tą grupą etniczną.
Kierunek ten został określony
w strategii przyjętej komunikatem Komisji Europejskiej w 2011, która od 2012
roku jest realizowana w perspektywie do 2020 roku jako ramowe zasady i wskazówki
postępowania wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej . To że
strategia jest jedyna i słuszna wiąże się z jej zakładaną efektywnością, wynikającą
ze stanowiska, że skoro Unia Europejska przyjęła konsultowaną wieloinstytucjonalnie
strategię, opierającą się na zasadach spójności społecznej i gospodarczej, a
także na fundamentalnych, demokratycznych wartościach europejskich. W znacznym
stopniu jest to jednak myślenie życzeniowe i nie tylko – tradycyjnie – strategia
ta spotyka się z krytyką ze strony amerykańskiej (w tym The Open Society Institute),
ale także ze strony Rady Europy, europejskich instytucji (w tym pozarządowych) i
romologów. Choć ogólne kierunki działania strategii wydają się być słuszne,
można dopasowywać jej realizację do konkretnej sytuacji panującej w każdym państwie
członkowskim (i kandydującym), to jednak przyjmuje ona za swoja podstawę
założenia, które nie sprawdzają się w europejskiej rzeczywistości. Problemem
jest choćby przyjęcie, że chodzi o rozwiązanie problemów Romów (a nie problemu
jaki ma z nimi społeczeństwo większościowe), że ich zaangażowanie w działania w
ramach strategii zmieni ich życie zgodnie z tym czego oczekują, że wykluczenie
jest ich największym problemem, a przede wszystkim przyjmowanie, że
dyskryminacja zniknie jako efekt prawidłowej realizacji strategii, zamiast
przyjąć, że to ona jest głównym problemem i że to od zmiany społeczeństwa dominującego
należy zacząć, a po likwidacji dyskryminacji zmieni się także sytuacja Romów.
2016 rok można uznać, za półmetek realizacji strategicznych
założeń Unii Europejskiej wobec Romów, co może skłaniać instytucje unijne do
nieco szerszej legislacyjnej aktywności w tym zakresie tematycznym. Po masowej produkcji dokumentów u ich
początku, jedynie Komisja Europejska corocznie publikuje – na podstawie informacji
uzyskiwanych z państw członkowskich – ocenę ich realizacji, uzupełnianą o
wskazówki mające podnieść efektywność działań państw członkowskich. Uzupełnieniem
tych dokumentów o wiele bardziej praktyczne i szczegółowe dokumenty robocze
służb Komisji. W 2015 roku nie został on przygotowany/upubliczniony.
W 2016 roku dokument
służb roboczych Komisji został przyjęty, a ponadto sprawozdanie zostało w swym
zakresie poszerzone o zalecenia Rady w
sprawie skutecznych środków integracji Romów w państwach członkowskich – 2016.
Wiąże się to z zaleceniem
Rady z dnia 9
grudnia 2013 r. w sprawie
skutecznych środków integracji
Romów w państwach
członkowskich (2013/C 378/01)
i jest pierwszym tego typu wzmocnieniem dokumentu Komisji Europejskiej oceniającego
wdrażanie unijnych ram. Poszczególne składniki zalecenia zostały odniesione do państw
członkowskich w ramach czterech głównych obszarów strategii. Jednak bardzo
pozytywne jest to, że na pierwszym miejscu znalazły się odwołania do walki z
dyskryminacją i analiza zaleceń dotyczących tego problemu. Źle się stało, że
Polska nie wdrożyła żadnego ze środków zalecanych przez Radę w tym zakresie.
Niewątpliwym natomiast pozytywnym elementem polskich działań jest wprowadzenie jednego
z najważniejszych składników w obszarze edukacji – zwiększenie dostępu do wczesnej edukacji i opieki nad dziećmi oraz
podniesienie ich jakości.
Choć Polska nie jest w
szczególnych sposób ani chwalona ani piętnowana w komunikacie Komisji
Europejskiej, to jednak w dokumencie roboczym służb Komisji pojawia się
odwołanie wskazujące na nieprawidłową transpozycję do polskiego porządku
prawnego zapisów decyzji ramowej Rady 2008/913/WSiSW z dnia 28 listopada 2008
r. w sprawie zwalczania pewnych form i
przejawów rasizmu i ksenofobii za pomocą środków prawnokarnych w związku z
kryminalizacją mowy nienawiści i zbrodni nienawiści (przestępstw z nienawiści).
W tym roku został także
opublikowany obszerny dokument przygotowany przez Europejski Trybunał
Obrachunkowy (European Court of Auditors).
Omówienie tego sprawozdania
specjalnego Unijne inicjatywy polityczne
i wsparcie finansowe na rzecz integracji Romów – w ostatnim dziesięcioleciu
osiągnięto istotne postępy, potrzebne są jednak dodatkowe działania w terenie
pojawiło się w notatka prasowych Trybunału, a także na jego kanale na YouTube,
gdzie zamieszczono wywiad z jednym z członków Trybunału – Henri Grethenem.
Najlepszym podsumowaniem
całego – szczegółowego w wielu obszarach – dokumentu jest stwierdzenie, które
znalazło się w jego tytule potrzebne są
jednak dodatkowe działania w terenie. Nie należy się jednak koncentrować na
sformułowaniu osiągnięto istotne postępy,
gdyż wszystkie instytucje unijne podkreślają że sytuacja Romów w państwach Unii
Europejskiej co najmniej się nie poprawiła (ulega natomiast w wielu obszarach
pogorszeniu), a postępy wiążą się raczej z jakąkolwiek koncentracją unijnych (i
krajowych) instytucji na tematyce romskiej, z przeznaczaniem środków na ich
włączenie/integrację, na realizacji inicjatyw o charakterze politycznym, a nie na
efektywności jakichkolwiek działań i osiąganiu postępu mierzonego realną (i
legendarną) zmianą.
Raport powstał w ramach planu
Europejskiego Trybunału Obrachunkowego badającego poszczególne obszary działania
Unii Europejskiej przede wszystkim pod kątem zarządzania. Kryteria do jakich się
w nim odnosi dotyczą zagrożenia dla wykonania zadań, poziom kosztów,
perspektywy zmian oraz interesu politycznego i społecznego. Obejmuje on okres
10 lat (odrywa się zatem od samej realizacji najdoskonalszych ze strategii), a audytorzy
podczas jego opracowywania wizytowali cztery państwa członkowskie szczególnie
wrażliwe w związku z romską mniejszością etniczną: Bułgarię, Hiszpanię, Rumunię
oraz Węgry.
Ważnymi elementami
wniosków z dokumentu jest wskazanie na konieczność zwiększenia (efektywności) wykorzystania
środków pochodzących z UE, a także – o wiele bardziej problematyczne niż w
przypadku innych mniejszości etnicznych – brak szczegółowych różnorodnych danych
statystycznych na temat Romów.
Pozytywne jest to, że w
sprawozdaniu znalazły się słuszne zalecenia (poza tymi skierowanymi do państw
członkowskich) dla Komisji Europejskiej. Między innymi dotyczyły one
konieczności wypracowania (we współpracy z państwami członkowskimi) jednolitych
metodologii monitorowania zmian stopnia integracji społecznej Romów. Inna uwaga
wiąże się z dostrzegalnym w przypadku publikowania przez Komisję Europejską
corocznych ocen realizacji strategii, niskim poziomem jej reaktywności na
szczegółowe raporty krajowe i sprowadziła się do stwierdzenia, że Komisja
powinna lepiej (w pełni) wykorzystywać informacje pochodzące z państw członkowskich
dotyczące skutecznych środków w zakresie integracji Romów.
Spośród wskazanych
dokumentów najbardziej interesującym (za sprawą swej oryginalności i szczegółowości)
wydaje się być dokument Trybunału Obrachunkowego.
Biorąc pod uwagę to, że
okres programowania unijnych ram integracji Romów kończy się już za 4 lata, a
jak dotąd nie wykazały się one praktyczną efektywnością powiązaną ze zmianą
społeczną, można przypuszczać, że jeszcze w tym roku mogą pojawić się kolejne
interesujące dokumenty innych instytucji Unii Europejskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz