Ukraińska strategia
Pod koniec sierpnia w miejscowości Łoszczyniwka (Loshchynivka/Лощинівка)
na Ukrainie (10 km od granicy z Rumunią) doszło do tragedii.
Została zamordowana 8-letnia dziewczynka. Sprawcą okazał się
jedne z młodych Romów zamieszkujących tę miejscowość. Wspólnot mieszkańców wsi
podjęła decyzję o wysiedleniu wszystkich Romów (około 50 osób). W obliczu tak
drastycznej sytuacji trudno się dziwić takiej reakcji. Pomimo tego, że była decyzja
ta nie miała podstaw prawnych, zarówno lokalne władze, jak i Romowie
podporządkowali się jej.
Spotkało się to z krytyką ze strony ukraińskiego rzecznika
praw człowieka podkreślającego dyskryminacyjne działanie władz lokalnych i
niewypełnianie założeń rządowej Strategii
na rzecz ochrony (bezpieczeństwa) i
integracji z ukraińskim społeczeństwem mniejszości romskiej do 2020 roku
(Стратегія захисту та інтеграції в українське суспільство ромської національної
меншини на період до 2020 року).
Ukraińska strategia integracji Romów została ustanowiona
wiosną 2013 roku rozporządzeniem prezydenta, a plan jej realizacji przyjął
Gabinet Ministrów Ukrainy 11 września tego samego roku.
Już samo pojawienie się w jej tytule perspektywy do 2020
roku wydaje t jej, jak i Rady Europy podkreślone jest także w tekście strategii.
Ukraiński prawodawca dostrzega, że zakres problemów
dotyczących Romów na Ukrainie (w sumie 47 600 osób według spisu z 2001 roku, a
według innych danych nawet 400 000 osób)
jest zbliżony do innych państw. Dotyczy zatem wykształcenia, zatrudnienia,
dostępu do opieki zdrowotnej i mieszkalnictwa. Jednak dodatkowo podkreślona
jest także kwestia posiadania dokumentów tożsamości, z czego można wnioskować,
że większość ukraińskich Romów nie tylko ich nie posiada, ale także nie
rejestruje się w żadnych urzędach (choćby od razu po urodzeniu). W przypadku
większości państw Unii Europejskiej problem ten nie przyjmuje aż takiej skali i
nie jest aż tak mocno podkreślany zarówno w strategii ramowej, jak i w
programach krajowych.
Celem strategii jest określenie zasad ochrony i integracji w
społeczeństwie ukraińskim mniejszości romskiej poprzez zapewnienie równych praw
i możliwości uczestnictwa w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym
państwa, a także zacieśnienie współpracy ze stowarzyszeniami Romów. Odpowiada on
założeniom przyjmowanym w państwach Unii Europejskiej, a odwołanie do
organizacji pozarządowych wskazuje na pozytywny kierunek rozwoju Ukrainy i
dążenie do demokratyzacji życia na jej obszarze. To co dodatkowo zwraca uwagę,
to zapisany także w tytule strategii czynnik ochrony mniejszości romskiej, co
nie pojawi się bodajże w żadnej krajowej strategii państw członkowskich Unii
Europejskiej.
Ważne znaczenie w strategii zajmuje także kwestia zagwarantowania
potrzeb kulturalnych Romów, zachowanie ich specyfiki kulturowej (oraz jej
przejawów) a także jak najszersze promowanie tego elementu poprzez media. Może
to co prawda utrwalać folklorystyczny wizerunek szczęśliwych Cyganów, jednak nie stanowi jedynego elementu działań,
zatem może stanowić słuszne uzupełnienie aktywności w ramach istotniejszych – z
punktu widzenia integracji społeczności romskiej – składników całego pakietu
przyjętych założeń.
Dobrym uzupełnieniem strategii jest przywołany powyżej plan
jej realizacji przyjęty na poziomie rządowym. Wskazuje on na konkretne formy
działań – dookreślone w wymiarze czasowym do 2020 roku – które powinny być
realizowane. Wśród nich uwagę zwraca wskazywanie na konkretne czasopisma i
publikacje (np. „Ромського правознавчого вісника”, „Роменвад”) i formy aktywności
medialnej (audycje „Інтер Одеса”) mające na celu upowszechnianie wiedzy na
temat Romów. W dokumencie tym wskazano także Ukraińską Akademię Nauk jako jednostkę
odpowiedzialną za podjęcie badań naukowych w zakresie historii, języka i
możliwych form integracji społeczności romskiej.
Przyjęcie i realizacja ukraińskiej strategii wynika z konieczności
wzmacniania praw mniejszości zapisanej w Układzie stowarzyszeniowym Ukrainy podpisanym w 2014 roku i wynikających z tego reform wprowadzanych
sukcesywnie na Ukrainie (przynajmniej na płaszczyźnie legislacyjnej).
Oczywiście za ustaleniami strategicznymi bardzo powoli nadąża praktyka
społeczna, a przyjęte założenia wymagają trwałych mechanizmów finansowania,
które nie są w pełni zagwarantowane przez ukraiński rząd.
Oceniając szanse na realizację strategii i realną poprawę bardzo trudnej sytuacji Romów w tym państwie
trzeba brać także pod uwagę polityczne problemy Ukrainy, które są – z punktu
widzenia państwa – o wiele bardziej istotne niż rozwiązywanie nawet najbardziej
bolesnych problemów marginalnej – prawdopodobnie 0,60%-owej – mniejszości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz