Raport EURoma Network
W najnowszym komunikacie Komisji Europejskiej oceniającym postępy realizacji unijnej strategii na rzecz integracji Romów,
podobnie zresztą jak w każdym z poprzednich i jak miało to miejsce w
dokumentach programowych tworzących podstawy strategii, niebagatelną rolę
zajmują fundusze Unii Europejskiej. Przede wszystkim są to fundusze strukturalne oraz inwestycyjne. Oczywiście aktywności krajowej związanej z
integracją Romów - zgodnie z założeniami ramowej strategii Unii Europejskiej -
nie można opierać wyłącznie na nich, a środki krajowe są ważnym składnikiem
ogólnounijnej strategii. Ponadto Komisji Europejska (i nie tylko) w wielu dokumentach
przestrzega przed nadmiernym uzależnieniem zarówno państw, jak i samej grupy
docelowej od finansowania pochodzącego ze środków Unii Europejskiej. Pomimo
tego, zarówno w okresie świadomego w obszarze tematyki romskiej (ponieważ
obejmującego okres od największego rozszerzenia Unii Europejskiej – także pod
względem liczbowej skali wejście Romów Unii Europejskiej) programowania 2007-2013,
jak i dojrzalszego w tym zakresie okresu 2014-2020, fundusze strukturalne (oraz
inwestycyjne) stanowią w ściśle określonej grupie państw (w sumie czternaście)
ważny składnik wspomagający realizację strategii.
Od razu należy zastrzec,
że unijne założenia nie zawsze są odpowiednio realizowane, efektywność
wykorzystania funduszy bywa różna, a znaczna ilość działań nie przynosiła nawet
chwilowej poprawy sytuacji Romów. Jednak najbardziej zagorzali krytycy tej
ścieżki (szerokiej) finansowania przyznają, że działania finansowane z funduszy
strukturalnych przynoszą niejednokrotnie wiele pożytku i bywają słuszne (choć
niestety ich efekty rzadko są trwałe).
Oceniający realizację
krajowych strategii Komunikat Komisji z 2016 podkreśla znaczenia funduszy
strukturalnych i inwestycyjnych w obszarze zaprzestania segregacji w edukacji i
segregacji przestrzennej, dyskryminacji na rynku pracy, a także mieszkalnictwa.
Komisja Europejska postrzega również fundusze inwestycyjne, których
wykorzystanie jest obwarowane ścisłym monitorowaniem, jako narzędzie mogące usprawnić
ocenę rezultatów działań i efektywności wykorzystania środków przeznaczanych na
integrację Romów.
W zakresie wykorzystania
funduszy strukturalnych na działania wspomagające Romów – zarówno w ramach
unijnej strategii, jak też i w okresie poprzedzającym jej istnienie – ważną
rolę pełniła i pełni EURoma Network (European Network on Social Inclusion and
Roma under the Structural Funds).
Rola sieci uznawana i
doceniana przez Komisję Europejską sprowadza się przede wszystkim do
monitoringu proromskich działań w ramach funduszy strukturalnych. Jednak pełni
ona także rolę konsultacyjną, ułatwia międzynarodową wymianę dobrych praktyk, a
także wspomaga strategiczne planowanie na poziomie Unii Europejskiej i państw
członkowskich. Ponadto ma na celu promowanie wykorzystania funduszy
strukturalnych na rzecz integracji ludności romskiej oraz w zwiększenie
skuteczności polityki wobec Romów.
W lipcu 2016 roku sieć
opublikowała raport „Promoting the use of ESI Funds for Roma inclusion. A
glance at EURoma’s eight years of work and how Roma inclusion is considered in
the 2014-2020 programming period”.
Biorąc pod uwagę zarówno
okres działania sieci, jak też i zakres tej aktywności, to właśnie ona
najlepiej mogła opracować ten dokument. Jak sam jego tytuł wskazuje, odnosi się
on – choć w różny sposób - do poprzedniego i aktualnego okresu programowania i
koncentruje na promocji wykorzystania środków strukturalnych i inwestycyjnych
do włączenia Romów. Celem raportu była zatem ocena głównych kierunków
wykorzystania funduszy strukturalnych, a także zbadanie wartości dodanej i
wynikającej z realizacji projektów oraz ich oddziaływania. Raport ma także za
zadanie określić i porównać przyjęte przez państwa członkowskie w nowym okresie
programowania priorytety oraz wyzwania jakie stoją przed nimi podczas
realizacji projektów finansowanych w ramach funduszy strukturalnych i
inwestycyjnych przeznaczonych na integrację Romów.
Aktualny okres
programowania w ramach funduszy strukturalnych jest bardzo istotny. Jego koniec
zbiegnie się z zakończeniem unijnej strategii (a przynajmniej pierwszej jej
odsłony). Stąd ważne jest, aby wykorzystać fundusze w jak najbardziej efektywny
(z punktu widzenia zmiany sytuacji Romów) sposób, wspierając wielokierunkowo
realizację strategii.
Na podstawie obserwacji
krajowych rozwiązań, EURoma Network konkluduje, że wsparcie Romów nie musi być
realizowane wyłącznie w ramach specjalnego priorytetu inwestycyjnego 9.2, wyrażanego
konkretnie w krajowych programach operacyjnych, ale także – zgodnie z zasadą „wyraźnego
ale nie wykluczającego podejścia” – mogą ich dotyczyć także inne priorytetu,
nie wskazujące ich literalnie, jednak odnoszące się wprost do sytuacji w jakiej
się znajdują i dzięki temu możliwe do realizacji w ich przypadku. Zbliżone niewykluczające
podejście wiąże się z objęciem Romów konkretnym wsparciem w ramach aktywności
związanej z regionem, który zamieszkują i który w ramach spójności
terytorialnej objęty jest dofinansowaniem z funduszy strukturalnych lub
inwestycyjnych.
Pierwsza – na szczęście krótka
– część raportu to głównie podsumowanie znaczenia, roli i działania instytucjonalnego
autora opracowania na rzecz lepszego wykorzystania funduszy strukturalnych w
okresie 2007-2013. Druga między innymi omawia programy operacyjne czternastu
państw członkowskich Unii Europejskiej, w których został uwzględniony element
włączenia Romów i poddaje analizę ich wzajemne relacje, zakres tematyczny, potencjalną
efektywność oraz strukturę priorytetów inwestycyjnych.
Dwa niewielkie aneksy dobrze
domykają całość raportu. Pierwszy jest odwołaniem bibliograficznym (niestety nie
obszernym) uzupełnionym o krótkie omówienie dokumentów, a drugie to użyteczne tabelaryczne
podsumowanie krajowych informacji o programach operacyjnych.
W całości raport (poza
pierwszą częścią i pominiętym tu podsumowującym The way forward) jest nieprzegadany i konkretny. Dostarcza konkretnych
(choć jedynie programowych) informacji i może być cennym źródłem danych
porównawczych.
Warto nadmienić, że nie
wszystkie omawiane w raporcie państwa (pięć z czternastu) wykorzystały
priorytet inwestycyjny 9.2 EFS: Socio-economic
integration of marginalised communities such as the Roma, w odmienny sposób
kształtując wykorzystanie środków strukturalnych. Wśród nich znalazła się
Polska. Ponadto w polskich planach krajowych nie uwzględniono żadnego (konkretnie
wskazującego na Romów) wsparcia na rzecz zmiany ich sytuacji mieszkaniowej i
zdrowotnej. Pozostaje mieć nadzieję, że własne pomysły (w ramach PO WER) okażą efektywne -
szczególnie w długoterminowej perspektywie - i ostatecznie będzie można ocenić polskie
wykorzystanie funduszy strukturalnych (i inwestycyjnych) na rzecz Romów w
okresie programowania 2014-2020 (w kategorii trwałej zmiany) lepiej niż było to
w poprzednim okresie programowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz