Prawo do pamiętania
W Polsce pamięć o II wojnie światowej i o tym jakie
nieszczęścia przyniósł ten czas zarówno Polsce, jak i jej obywatelom, pozostaje
nieprzerwanie żywa. Co prawda naocznych świadków tych wydarzeń jest coraz
mniej, jednak zakres i skala tego co spotkało Polaków i inne narody Europy
przed połową XX wieku znane jest nie wyłącznie z przekazu jaki pojawia się w
przestrzeni dyskursu publicznego, ale także ze wspomnień i opowieści członków
rodzin.
W innej sytuacji pozostawali do niedawna Romowie. Albo i w
dalszym ciągu pozostają. Wielu z nich do tej pory nie ma tak szerokiej
świadomości tragedii jaka spotkała ich naród, jaką mają przedstawiciele
środowiska większościowego.
Nie znaczy to, że w romskich rodzinnych opowieściach nie
pojawiały się wspomnienia z okresu II wojny światowej. Jednak pozostając w
znacznym stopniu edukacyjnie i społecznie wykluczonymi, nie uczestniczyli – jak
reszta społeczeństwa – tak intensywnie w zbiorowym przeżywaniu i pamiętaniu
o tamtym okresie.
Co więcej przez wiele lat Romowie – za sprawą braku wiedzy dotyczącej skali zagłady ich własnego narodu – byli niejako skazani na
uczestnictwo jedynie w pamięci zbiorowej większości społeczeństwa.
Dopiero od lat 70. rozpoczął się długotrwały (gdyż do tej
pory nie ukończony) proces upowszechniania wśród Romów wiedzy o zakresie romskiego Holokaustu,
nazywanego po romsku Samudaripen lub Porajmos.
Nie wynikała ona wyłącznie z zabijania Romów w obozach (w samym Auschwitz
II-Birkenau w ciągu półtora roku zamordowano ich ponad 20 tysięcy), ale także z
tego, że małe społeczności romskie żyjące na terenach zajmowanych sukcesywnie
przez hitlerowskie wojska bywały od razu w całości eksterminowane.
Od lat 90. (w 1994 roku pierwszy raz Romowie z całego świata
spotkali się w Auschwitz II-Birkenau i od tego czasu 2 sierpnia jest obchodzony
jako Międzynarodowy Dzień Pamięci o Zagładzie Romów) z coraz większą
intensywnością budowana jest świadomość i wzmacniana wspólna historycznej pamięć
zbiorowa Romów związana z tragedią jak spotkała ich naród podczas II wojny
światowej.
Jest to o tyle ważny proces, że stanowi element
konstruowania modernistycznej tożsamości romskiej, która bardzo powoli
zastępuje historyczne elementy stanowiące podstawę ich jedności. Jednocześnie
poszerza tak konstruowana tożsamość poza wąski krąg najbliższych wspólnot,
obejmując swoim zasięgiem wszystkich Romów.
Jak pokazała praktyka narodu żydowskiego (zorganizowane
grupy młodych Żydów z całego świata odwiedzają niemieckie obozy koncentracyjne
– przede wszystkim te, które znajdują się na terenie Polski), to przede
wszystkim młodzież powinna być celem jak najszerszego i przede wszystkich
głębokiego uświadamiania wspólnej tragicznej historii. Dlatego też coraz
częściej organizowane są spotkania romskiej młodzież (przede wszystkim w
Oświęcimiu), mające na celu utrwalanie podstaw tożsamości opartej na wspólnych
doświadczeniach narodu, wynikających z niedawnej historii.
Taki właśnie charakter miała konferencja „Edukacja dla upamiętnienia zagłady Romów” zorganizowana w 70 rocznicę likwidacji Zigeunerfamilienlager (obozu rodzinnego
dla Cyganów) w Auschwitz II-Birkenau. Stanowiła ona składnik większego wydarzenia
(The Roma Genocide Remembrance Initiative 2014) organizowanego przy współpracy
wielu partnerów przez ternYpe International Roma Youth Network, które zgromadziło
około 1000 młodych ludzi z 25 państw.
Jej efektem jest anglojęzyczna publikacja wydana w 2015
roku: „Education for Remembrance of the Roma Genocide: Scholarship,
Commemoration and the Role of Youth” pod redakcją Anny Mirgi-Kruszelnickiej,
Estebana Acuña i Piotra Trojańskiego.
Książka ma na celu dotarcie do różnorodnych czytelników, ale
jej głównym zadaniem jest ukształtowanie kierunku w jakim należy edukować romską
młodzież w związku z odbudowywaniem świadomości i utrwalaniem pamięci o Samudaripen. Publikacja ma także stanowić
podstawę do dalszej dyskusji i pozostawia wile tematów otwartych. Jak sami jej
twórcy podkreślają – różnorodność sposobów ujęcia tematów, wielość środowisk jakie
reprezentują autorzy i formy w jakiej wyrazili swoje indywidualne przekazy (artykuły
naukowe, manifesty, osobiste świadectwa, przemówienia, wywiady),
sprawiają że książka ta (lub jej poszczególne części) może dotrzeć do wielu
odbiorców, inspirując ich do utrwalania pamięci o romskim holokauście.
Teksty wchodzące w jej skład zostały przyporządkowane do trzech
części: naukowej, praktycznej i młodzieżowej. Wśród polskich autorów znaleźli
się tacy znawcy tematu jak Sławomir Kapralski, Adam Bartosz i Andrzej Mirga.
Całość została uzupełniona zdjęciami, a także szczegółowym opisem realizacji
wspomnianej konferencji oraz działania piętnastu warsztatowych grup roboczych zajmujących
się różnorodnymi zagadnieniami związanymi z Holokaustem Romów podczas II wojny
światowej.
Pomimo tego, że kształt publikacji sprawia, że jej grupa
docelowa wydaje się być zbyt szeroka, a właściwie – zbyt rozproszona – to
jednak być może właśnie taka jej uporządkowana różnorodność formalna i wielość
form wyrazu jakimi się posługuje, pozwala najlepiej i najgłębiej przekazać
treści związane z romską pamięcią o Samudaripen
i jej upowszechnianiem i utrwalaniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz