Mężczyzna
Wiele się mówi i pisze o roli i znaczeniu kobiet w
środowisku romskim. Brakuje jednak zarówno opracowań i możliwej do poświęcenia uwagi
w kwestiach romskich mężczyzn.
Pojawiają się oni głównie w kontekście patriarchalnego systemu
i ich wyższej pozycji wobec kobiet, jako przywódcy grup romskich, interpretatorzy
prawa, a także – poza identyfikacją z innymi typowo męskimi zawodami (niedźwiedźnik,
kowal) – jako soliści i tancerze romskich zespołów artystycznych.
Jednak takie dookreślenie ich roli i miejsca w społeczności
jest o wiele uboższe i przede wszystkim płytsze niż ma to miejsce w przypadku
Romni. Nawet historyczna i etnograficzna ikonografia jest w ich przypadku o
wiele bardziej uboga.
Taki odmienny zasób informacji i ich charakterystyki, odzwierciedla
w pewnym stopniu fakt, że to Romni są bardziej otwarte na kontakty zewnętrzne i
jakiekolwiek zmiany.
Zatem należałoby zapytać, czemu Romowie (mężczyźni) są bardziej
zamknięci? Czy przyczyną ich niechęci do otwartości jest swoisty bierny opór
wobec zmian? Bo mogłyby naruszyć ich wyższą pozycję? Bo są zadowoleni i z nierówności?
Ale przecież aktywne kobiety romskie nie przedstawiają programu
walki z tradycją. Nie starają się także znaleźć sposobów na wewnątrzgrupową
emancypację. Raczej podejmą działania w takim zakresie w jakim nie naruszą
porządku wewnętrznego swojej grupy etnicznej (i rodzinnej). Co więcej – we wszystkich
przypadkach oficjalnych spotkań dotyczących kobiet romskich pojawiają się na
spotkaniach także aktywni mężczyźni (nieliczni).
Zatem być może wynika ze specyficznie zdefiniowanych - i
skutkujących odmiennym podejściem do tego co zewnętrzne - ról społecznych,
które nie tylko wiążą się z prosto rozumianym systemem patriarchalnym, ale
które wynikają z historycznie utrwalonych innych składników rdzenia
kulturowego. Natomiast jego kształt jest uwarunkowany przede wszystkim koniecznością
przetrwania zbiorowego. Temu samemu celowi służy zatem także pozorna
zamkniętość męskiej części społeczności romskiej.
Główną przyczyną tradycyjnej (rytualnej i tabunicznej) nieczystości
Romni - z czego wynika także ich gorsza
pozycja - jest ich płciowość związana z płodnością. I to począwszy od pierwszej
menstruacji, poprzez życie seksualne, aż po ciążę, poród i połóg. Kobiety zatem
z zasady są przez część swojego życia – poprzez skalanie zgodne z kodeksem
Mageripen - są niejako wykluczone ze społeczności
romskiej.
W ten sposób pozostają swoistym zagrożeniem dla Romów. Jako
źródło skalania są bowiem dla nich potencjalnym źródłem wyłączenia ze
społeczności. Oczywiście istnieje grupa skalań niezwiązanych z kobietami,
jednak zależą one od woli mężczyzny – wynikają ze świadomego popełnienia czynu
niegodnego.
Jakiekolwiek wyłączenie ze społeczności – choćby okresowe - jest
dla Roma najwyższą karą. Dodając do tego szczególny szacunek wobec osób
starszych (mądrzejszych przez dłuższą praktykę bycia Romem, a co za tym idzie
dłuższe przebywanie w romskiej wspólnocie) – każde wyłączenie ze społeczności narusza
jego ogólny wizerunek i podważa wiarygodność.
Być może powyższe uwarunkowania są jedną z podstaw podziału władzy, jaki można w pewnym
upraszczającym porównaniu przypisać Romom. Mężczyźni jako strażnicy porządku są
władzą sądowniczą. Ich głos jest rozstrzygający w przypadku jakiegokolwiek
przekroczenia zasad warunkujących porządek społeczności. Kobiet natomiast jako
strażniczki tradycji, działające w granicach wewnętrznego prawa są w takim
przypadku władzą wykonawczą. Obszar ustawodawczy byłby w takim ujęciu zajęty przez
tradycję i precedensowo traktowany dorobek wyroków sędziowskich. Być może jest
to zbyt daleko idące porównanie, jednak po części może być pomocne do
zrozumienia dostrzeganej z zewnątrz różnicy w podejściu romskich kobiet i
mężczyzn do świata zewnętrznego.
Mężczyźni są także odpowiedzialni za długoterminowe
planowanie strategiczne, muszą dostrzegać szerszą perspektywę i to od nich
przede wszystkim zależą decyzje o większym znaczeniu nie tylko dla rodziny, a
także całej wspólnoty. Kobiety zawsze jednak pełnią nieoficjalną rolę doradczą
i wpływają na te decyzje, jednak koncentrują się o wiele bardziej na samej rodzinie,
sprawach doraźnych i codzienności.
To jedynie niewielka próba charakterystyki Romów – mężczyzn.
Warto przy tym pamiętać, że ich obowiązkiem jest także (w ramach trwania na
straży porządku) dbałość o cześć kobiecą i okazywanie im przynależnego szacunku.
A ten w społeczności romskiej – zdeterminowanej odmiennym od głównonurtowego
systemu wartości – jest o wiele ważniejszy niż niepewna równość.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz