Polski program integracji Romów i jego strategiczne podstawy w ramach romskiej polityki Unii Europejskiej
W 2015 roku w pełnym wymiarze będzie realizowany Program integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014-2020.
Jego ogólny kształt i podejście do zagadnień związanych z
wykluczeniem Romów i do problemów jakie na co dzień dotykają tej grupy, jest
spójny z założeniami UE wyrażonymi w wielu dokumentach programowych i
strategicznych.
W ramach tego, wiąże się z porzuceniem pomocy o charakterze
doraźnym, natomiast koncentruje się na całościowych i trwałych (przynajmniej
takie są założenia) rozwiązaniach oraz
długoterminowych działaniach przynoszących wymierny skutek w dłuższej perspektywie
czasu.
Bardzo istotne – choć omawiane przez Komisję Europejską miejscami
w sposób zbyt ogólny, a miejscami zbyt szczegółowy – zagadnienie diagnozy i
monitoringu, w polskim wieloletnim programie są opracowane bardzo rzetelnie. A
także i efektywniej niż zostało to opisane przez Unię Europejską, a z pewnością
staranniej niż uczyniło to niejedno państwo członkowskie w ramach własnych
narodowych strategii.
Ponadto o ile w zakresie ramowości ogólnoeuropejskiej strategii
wykorzystanie przez Komisję Europejską zasady subsydiarności – przenoszące działania
na poziom państw członkowskich – może się wydawać elementem przesuwania
odpowiedzialności, o tyle polskie jej wykorzystanie jest związane wyłącznie z
lepszą efektywnością działań, poprzez wskazanie na znaczenie samorządowego
poziomu lokalnego i społeczeństwa obywatelskiego.
Także w zakresie swojego nadrzędnego celu – integracji Romów
– i samego sposobu jej rozumienia, polski program nie odbiega od sposobu
podejścia Unii Europejskiej. Nie identyfikuje bowiem integracji z asymilacją, a
przenosi ją z płaszczyzny kulturowej do obszaru społeczno-gospodarczego.
Całkiem odrębną sprawą jest to, czy w przypadku tej grupy takie rozgraniczenie
jest w ogóle możliwe. Większość Romów żyje bowiem na co dzień zatopiona w
swojej specyfice kulturowej i to ona jest podstawą ich charakterystycznych zachowań
w sferze społecznej i gospodarczej.
Niewątpliwą i bezpośrednią podstawą ogólnego ukształtowania
polskiej strategii są Unijne ramy dotyczące krajowych strategii integracji Romów do 2020 r. z 2011 roku. Co prawda zostały one uzupełnione zarówno
przez komunikat Komisji Europejskiej omawiający podstawy strategiczne wypracowane
przez państwa członkowskie, jak i kolejne komunikaty oceniające roczne
działania państw członkowskich, jednak niezmiennym pozostały obszary
interwencji (cóż za straszne określenie!), które także znalazły bezpośrednie odzwierciedlenie
w polskim programie, stanowiąc podstawę określenia jego zakresu aktywności.
Zatem edukacja –
zatrudnienie – zdrowie – mieszkalnictwo, stały się (po raz kolejny zresztą)
zgodnie z intencją Komisji Europejskiej, głównymi polskimi obszarami działań (bardzo
szczegółowo, perspektywicznie i ze zrozumieniem specyfiki romskiej sytuacji w
tych obszarach, zawarte w polskim programie) skierowanymi do Romów w czasowej perspektywie
do roku 2020 (i zapewne także dalej). Te cztery składniki (i niedostatki w ich zakresie)
stanowią zamknięty krąg zarówno związany z ubóstwem, jak i wykluczeniem, często
uzupełniony na poziomie przyczynowo-skutkowym o dyskryminację ze strony narodu
tytularnego (ze wszystkimi konsekwencjami takiego rozumienia społeczeństwa głównonurtowego).
Najłatwiej jest go przerwać w obszarze edukacji, co wiąże
się z długoterminowością strategii Unii Europejskiej i zakładanych polskich
działań.
Nieco gorzej przedstawia się odwołanie polskiego programu do Europa 2020. Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwojusprzyjającego włączeniu społecznemu. Ten komunikat Komisji Europejskiej z
2010 roku i cała strategia są wielokrotnie przywoływane w Unijnych ramach, stanowią w zakresie spójności ich podstawę i
determinują (w dopasowanym do ostrożnie skalkulowanych możliwości integracji
Romów) wyznaczniki efektywności osiągnięcia celu polityki wobec Romów w
perspektywie roku 2020, w przywołanych powyżej obszarach.
Jednak w polskiej strategii Europa 2020 literalnie pojawia się jedynie w odniesieniu do walki z
ubóstwem a jej znaczenie jest mało uwypuklone. Jednak nieświadome (lub być może
co najmniej niewskazane) odwołania do niej można znaleźć w wielu miejscach
tekstu polskiego programu.
Znając strategie (lub choćby ich podstawy) pozostałych państw członkowskich Unii
Europejskiej, należy stwierdzić, że polska nowa
strategia jest bardzo dobrze skorelowana z założeniami polityki
wspólnotowej wobec Romów. Nie szkodzi temu nawet skromne odwołanie do Europy 2020, ponieważ o wiele
istotniejsze pozostają Unijne ramy.
Pozostaje mieć nadzieję, że konkretne działania, a przede
wszystkim ich finansowanie (po części ze środków polskich, a po części ze środków
UE) i procedury z tym związane (w szczególności w części dotyczącej środków w
ramach nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, uzależnionej od fantazji
urzędników Urzędów Marszałkowskich) nie okażą się zbyt skomplikowane.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz