Działalność, stanowisko i osoba pełniąca funkcję Rzecznika
Praw Obywatelskich w Polsce końca drugiej dekady XXI wieku, ma szczególne
znaczenie dla zachowania wartości demokratycznego państwa. Zakres jego
aktywności jest bardzo szeroki i wykracza znacznie poza reagowanie na skargi
(zgodnie z art. 80 Konstytucji RP – wnioski o pomoc w ochronie swoich
wolności lub praw naruszonych przez organy władzy publicznej) kierowane bezpośrednio do
niego przez obywateli. To wiąże się z określeniem ogólnego celu i zakresu zadań
przypisanych do tego stanowiska (zgodnie z art. 208 Konstytucji RP – stania na straży wolności i praw człowieka i obywatela)
Każdego roku (na podstawie art. 212 Konstytucji RP) informuje Sejm i Senat o swojej działalności oraz o stanie
przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela. Corocznie dokumenty takie
przekazywane są do Parlamentu RP i rozpatrywane w połowie roku. W
poszczególnych latach przyjmują one różne nazwy, które jednak zawsze pokrywają
znaczeniowe pole obowiązku wynikającego ze wskazanego artykułu Konstytucji RP: „Informacja o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich w 2015 roku”, z uwagami o stanie przestrzegania wolności i prawczłowieka i obywatela (druk sejmowy nr 580); Informacja o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela w 2017 r. oraz o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich (druk
sejmowy nr 2602). Dokumenty te mają po kilkaset stron (najnowszy – z 2018 roku
za 2017 rok prawie tysiąc) i dotyczą wielu różnorodnych obszarów i konkretnych
kwestii i wydarzeń.
RPO ma prawo
wypowiadać się oficjalnie w każdej ze spraw, która mieści się – w szeroko
rozumianym zakresie dookreślonym przez zapis sformułowany w art. 208
Konstytucji RP. Dlatego też, analogicznych jednak bardziej szczegółowych i
konkretnie ukierunkowanych dokumentów związanych z zakresem jego działalności
corocznie jest publikowane o wiele więcej. Często są to wyciągi lub skróty
tematyczne z corocznych sprawozdań, jednak powstają także dokumenty całkowicie
odrębne.
W sposób
oczywisty, Romowie pozostają w zakresie zainteresowania RPO w takim wymiarze, w
jakim ich sprawy wiążą się z zakresem tematycznym jego konstytucyjnej
działalności. Należy przy tym pamiętać, że Rzecznik Praw Obywatelskich nie jest
wyłącznie rzecznikiem mniejszości (narodowych lub etnicznych) i nie może
(choćby z przyczyn organizacyjnych) wypowiadać się i ingerować w ramach
kompetencji własnych w każdą sprawę i sytuację, które – ze względu na jej
zakres – mogłyby jego reakcję wywoływać.
W ciągu
ostatnich kilku lat RPO zaangażował się między innymi w: problemy mieszkaniowe
(eksmisje Romów w Limanowej i plany przesiedlenia ich do innej gminy); zwalczanie dyskryminacji (Konferencja „Walka z antysemityzmem i antycyganizmem w Polsce – monitoring, interwencja, edukacja”); obywatelskie prawo Romów do swobodnego
poruszania się (specjalne oświadczenie rzecznika praw obywatelskich dr AdamaBodnara z okazji Międzynarodowego Dnia Romów); Dzień Pamięci o Zagładzie Romów
(obchodzony 2 sierpnia w Muzeum Auschwitz-Birkenau);
sprawę sądową dotyczącą mowy nienawiści wobec Romów (konkretnie chodziło o wypowiedzi zamieszczane w internecie).
Najnowsze działania Rzecznika Praw Obywatelskich (z początku
2019 roku) związane z Romami, to sprawozdanie dla Komisji
Mniejszości Narodowych i Etnicznych (Informacja Rzecznika Praw Obywatelskich na temat skarg i wniosków dotyczących mniejszości narodowych i etnicznych, które wpłynęły do Biura RPO w latach 2016 – 2018)
oraz list skierowany do Prokuratora Generalnego Zbigniewa Ziobro (30 przykładów spraw "mowy nienawiści", w których działania prokuratury budzą wątpliwości).
W pierwszym z tych dokumentów Rzecznika Praw Obywatelskich
koncentruje się na swoim obowiązku dotyczącym ochrony praw mniejszości,
przeciwdziałania dyskryminacji oraz zachowaniom o podłożu rasistowskim czy
ksenofobicznym, zwłaszcza, gdy zachowania takie wypełniają znamiona przestępstw
motywowanych uprzedzeniami na tle pochodzenia narodowego, etnicznego czy
wyznawanej religii. W związku z takim zakresem spraw, w ramach Biura RPO działa
Zespół ds. Równego Traktowania oraz wydzielony w nim Wydział Praw Migrantów i
Mniejszości Narodowych. W latach, których dotyczyła Informacja (2016-2018) w biurze RPO podjęto 60 spraw związanych z
naruszenia praw przysługujących mniejszościom narodowym i etnicznym, z
wyłączeniem tych, które obejmowały akty przemocy i mowę nienawiści. Tych bowiem
było 250 i obejmowały przesłanki dyskryminacyjne nie związane wyłącznie z
przynależnością do mniejszości etnicznej lub narodowej.
Wśród przykładów działań podejmowanych przez Rzecznika Praw
Obywatelskich na rzecz ochrony praw mniejszości narodowych i etnicznych na
pierwszym miejscu znalazły się trzy konkretne romskie sprawy. Pierwszą z nich
jest opisywana już wcześniej
sytuacja socjalno-bytowa Romów zamieszkująca w Maszkowicach. Jest to chyba
najsłynniejsza romska osada w Polsce, o której informacje docierają poprzez
media nawet do niezainteresowanych temat Romów w Polsce przedstawicieli
polskiego społeczeństwa. Kontekst zazwyczaj jest negatywny, bez względu na to,
czy dotyczy kwestii bezrobocia,
uprzykrzania życia nie-Romom, czy problemów z budynkami w jakich
mieszkają maszkowiccy Romowie. Podjęty przez RPO problem wiązał się z
realizacją w Maszkowicach działań w ramach Programu
na rzecz integracji społeczności romskiej w Polsce na lata 2014-2020, który
miał poprawić sytuację mieszkaniową Romów poprzez poprawę jakości budynków
(zrealizowano docieplenia i wzmocnienia konstrukcji) i zakup mieszkań i domów
poza gminą (to nie zostało zrealizowane). Największe problem wiążą się
natomiast z samowolą budowlaną. W 2017 roku Powiatowy Inspektor Nadzoru
Budowlanego w Nowym Sączu nakazał rozbiórkę 34 (a następnie 40) tego typu
budynków. Nie doszło do tego z powodu konieczności finansowania tych działań
przez Wójta gminy Łącko. Dzięki temu niezlikwidowano (niespełniających co
prawda norm) budynków, w których zamieszkują Romowie. Kolejna sprawa także już była opisywana i wiązała się także z Programem na rzecz integracji społeczności romskiej,
jednak tym razem w kontekście nieprawidłowego wykorzystania takich środków
przez władze miejskie i próbą przesiedlania Romów do nieruchomości znajdujących
się poza obszarem ich zarządzania i władzy. Z jednej strony było to pozbywanie
się problemu i podrzucanie go innym
miejscowościom, z drugiej jednak rozśrodkowywanie Romów i wyrywanie ich z
wyłącznie romskiego środowiska może czasem przynosić pozytywne skutki. Nie taka
jednak była w tym przypadku motywacja władz miejskich. Trzecia kwestia
dotyczyła problemu, który w Polsce został zasadniczo niemalże rozwiązany, a
jego skala w porównaniu z państwami leżącymi na południe od Polski (aż po Bałkany) jest wręcz znikoma.
Jednak w tym przypadku należy dążyć do tego, aby takie sytuacje nie pojawiały
się w ogóle. Chodzi tu bowiem o Nadreprezentacja
dzieci romskich w szkolnictwie specjalnym. Problem jest wielowątkowy i
dotyczy kilku szczegółowych zagadnień. Celem nadrzędnym państwa w tym zakresie
jest zapewnienie dzieciom romskim wolnego od dyskryminacji dostępu do edukacji
oraz stworzenie im szansy równego startu w nauce. RPO oparł się w tym przypadku
na sprawozdaniu Polski z realizacji postanowień Konwencji z dnia 19 sierpnia
1994 r. o prawach dziecka, gdzie kwestia ta została dokładnie opisana. Według
danych pochodzących z Ministerstwa Edukacji Narodowej, na 2300 wszystkich
dzieci romskich uczących się w szkołach i przebywających w przedszkolach tylko
(a może jednak aż) 10% jest kierowana do tego typu placówek. Odsetek niewielki,
ale jednak w tym przypadku należałoby bardzo starannie i w przemyślany sposób podejść
do tego problemu, aby jednak na pewno do tego typu szkolnictwa nie trafiały
romskie dzieci, które po prostu nie znają dobrze języka polskiego, lub które
wymagają standardowego, choć szczególnie uważanego wysiłku edukacyjnego ze względu
na brak nawyku uczenia się wynikający z doświadczeń domowych. W tym przypadku
interwencja RPO spowodowała, że MEN zapewnił o wprowadzeniu nowych instrumentów
diagnozy psychologiczno-pedagogicznej i nowych standardach jej prowadzeni. Miało
to doprowadzić do większej uwagi przy tego typu diagnozach i uwzględniania
kompetencji kulturowych i językowych, co powinno wpłynąć na całkowite wyeliminowanie
przypadków, w których o potrzebie kształcenia specjalnego rozstrzyga wyłącznie
brak wystarczającej znajomości języka polskiego.
Drugi przywoływany dokument ma zupełnie inny charakter i
zgodnie z nieformalnym tytułem dotyczy 30 przypadków mowy nienawiści, w których
działania sądów wzbudziły pewne wątpliwości RPO. Tym razem notatka dotycząca
Romów jest jedna (i krótka – opis sprawy został dołączone do listu RPO za sprawą
Stowarzyszenia przeciw Antysemityzmowi i Ksenofobii Otwarta Rzeczpospolita). Chodziło tu o utwór muzyczny Popka pod
tytułem „Król Cyganów” z albumu „Król Albanii”, w którym artysta znieważa Romów
i utrwala istniejące (fałszywe) stereotypy dotyczące tego, że każdy Rom jest przestępcą
i złodziejem. W tym przypadku w 2016 roku Prokuratura odmówiła wszczęcia
dochodzenia motywując to brakiem znamion przestępstwa, ze względu na konstytucyjną
wolność słowa. Jest to ewidentny przykład braku wrażliwości etnicznej i usankcjonowanej
codziennej dyskryminacji grupy etnicznej. Można jedynie zastanawiać się w jaki
sposób zostałaby potraktowana analogiczna sytuacja gdyby tekst piosenki dotyczył
przedstawicieli dominującej w Polsce etnicznej grupy społecznej lub wyznania
religijnego.
Działalność Rzecznika Praw Obywatelskich obejmuje szerokie
spektrum spraw. RPO jest wspierany zarówno przez swoje Biuro, jak i organizacje
pozarządowe, koncentrując się na wszystkich sprawach, które naruszają zasady ludzkiego wymiaru polskiej demokracji.
Wśród nich zdarzają się także sprawy
dotyczące Romów. Często jego interwencje przynoszą pozytywne skutki. Wiele
spośród tych spraw bywa trudnych do rozwikłania, jednak uwaga RPO skupia
automatycznie uwagę społeczeństwa (lub przynajmniej jego części) na tego typu
problemach, które wpływają na ogólne poczucie sprawiedliwości wśród mieszkańców
Polski. Interesującym materiałem dotyczącym 2018 roku będzie z pewnością
najnowsze sprawozdanie z jego działalności, które powinno zostać przekazane do
Sejmu (i Senatu) w ciągu najbliższych miesięcy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz