Irlandzka strategia po nowemu
Irlandzka krajowa strategia na rzecz integracji Romów przyjęta
w ramach zobowiązań państw członkowskich Unii Europejskiej do realizacji ramowej
strategii Unii Europejskiej została zaplanowana do 2016 roku. W 2017 roku przyjęto
kolejną strategię, tym razem w wymiarze czasowym do 2021 roku. Można by
stwierdzić, że doszło w Irlandii do podobnej sytuacji jak w przypadku
zakończenia i rozpoczęcia polskich krajowych programów, kiedy to w 2014
dotychczasowy program się zakończył, a nowy nie został jeszcze zatwierdzony,
blokując możliwość krajowego finansowania proromskiej aktywności.
Jednak w przypadku Irlandii 2017 rok wiąże się z bardzo
pozytywnym wydarzeniem – z uznaniem przez państwo irlandzkich Travellers za etniczną
grupę w ramach narodu irlandzkiego.
Reforma dotychczasowej strategii pozwoliła na pewien perspektywiczny (o ile nie przypadkowy) zabieg, który w przyszłości (już w sumie
niedalekiej) na łatwe i płynne przejście do kolejnej strategii. Większość
państw Unii Europejskiej przyjmując swoje narodowe romskie strategie (a także programy
działań „na rzecz” – jak w przypadku Polski) i plany ich reformy, przyjęła
perspektywę ich zakończenia do 2020 roku. Zatem od 2021 musi zostać
uruchomiony bądź nowy program, bądź
powinna „obowiązywać” nowa krajowa strategia. Tymczasem perspektywa czasowa zarówno
ogólnej strategii rozwojowej Unii Europejskiej (Europa 2020), jak i ramowej strategii
romskiej, sięgają do 2020 roku. Potrzebny będzie czas na to aby podsumować lata
działań, dokonać przeglądu zysków i strat i należy się spodziewać, że dopiero
(i oby już wtedy) w 2021 roku Unia Europejska przyjmie nowe strategie post2020.
Na ich podstawie, w ich kontekście i w oparciu o wnioski z nich wypływające
będzie można dopiero konstruować krajowe rozwiązania. Rzecz bardzo prosta –
Polska zapewne ponownie będzie czekała z przygotowaniem krajowej strategii/programu
dotyczącego Romów (podobnie jak część państw członkowskich), natomiast Irlandia
będzie miała możliwość bezproblemowego ukończenia działań zaplanowanych o 2021
roku i spokojnego, zgodnego z nowymi wytycznymi, ukształtowania przyszłych działań.
To, co charakterystyczne dla nowych krajowych planów działań
i co pojawiło się zarówno w polskim przypadku, jak iw irlandzkim, to zmiana określającej strategię,
wynikające z modyfikacji ogólnoeuropejskiego instytucjonalnego podejścia do
Romów i skutkująca także nieco innym praktycznym podejściem do tej grupy. O ile
w polskim przypadku była to zmian z „na rzecz Romów” na „integracji Romów”, o
tyle w Irlandii można mówić o pójściu krok dalej. „Ireland’s National Traveller / Roma
Integration Strategy” została zastąpiona przez „National Traveller and Roma
Inclusion Strategy 2017 – 2021”. Zatem w tym przypadku wyraźnie widoczne
jest wpisane w nazwę przejście od integracji do włączenia. Różnica niewątpliwie
znacząca, co jednak w przypadku Irlandii i wyraźnie wskazanych i odróżnionych od
Romów (pomimo wytyczonego przez Komisję Europejską szerokiego zakresu tego
pojęcia) Travellers, jest w znacznym stopniu zrozumiałe. Wynika to z tego, że pomimo
podobnej (złej) sytuacji społecznej i ekonomicznej, a także zbliżonego do Romów
trybu życia (w kilkunastu procentach przypadków – mobilnego), nie są oni
genetycznie z Romami związani. Natomiast ze względu na cel wyznaczony
strategii, taka nazwa o wiele lepiej odzwierciedla oczekiwania zarówno
większości społeczeństwa, jak i obydwu grup, których dotyczy.
Znacząca – bo sięgająca nie tylko samego rozróżnienia, ale
wyraźnego wpisania w tytuł strategii nazwy tej grupy – koncentracja na
Travellers nie jest w przypadku Irlandii chęcią przesunięcia problemu z obcych
etnicznie Romów na rodzimą i o wiele bardziej irlandzką grupę wędrowców. Takie
podejście wynika z tego, że Romów w Irlandii jest stosunkowo mało – zaledwie 3
do maksimum 5 tysięcy osób. Natomiast Travellers jest około 30 tysięcy i to oni
są o wiele bardziej „widoczni” i w sumie bardziej „uciążliwi” dla systemu, niż
garstka etnicznych Romów.
Z tego powodu Irlandia konsekwentnie dążyła do formalnego włączenia tej grupy w zakres
definicji Romów. Było zgodne z założeniami wynikającymi pośrednio ze strategii E2020
i z podejścia Komisji Europejskiej zainteresowanej deetnicyzacją zagadnień
romskich i ich powiązaniem z mierzalnymi wskaźnikami statystycznymi w zakresie
kwestii społecznych i gospodarczych.
Travellers, a właściwie sytuacja w jakiej się znajdują,
stanowi poważną przeszkodę, lub nawet społeczne i ekonomiczne zagrożenia dla
wzrostu i rozwoju gospodarczego, co w powiązaniu z czynnikiem terytorialnym,
znajduje odzwierciedlenie w sytuacji lokalnej.
Nowa irlandzka strategia była przygotowywana przez dwa lata,
przy jej opracowywaniu rzeczywiście (co nie jest zawsze oczywiste mimo
deklaracji) brali udział przedstawiciele grup, których dotyczy, a po drodze – w
2016 roku – ogłoszono otwarte konsultacje społeczne mające za zadanie w jeszcze
większym stopniu urealnić możliwość rozwiązania problemu społecznego i gospodarczego.
Prace przygotowawcze podzielono na trzy precyzyjnie zaplanowane fazy, a
ostateczny kształt strategii został ściśle powiązany z „National Strategy for Women and Girls (2017 – 2020)” oraz „The Second National Strategy on Domestic, Sexual and Gender-based Violence (2016 – 2021)”.
Całość strategii – pozostając w zgodzie z ogólnounijnymi
założeniami dotyczącymi Romów i uwzględniając wnioski dotyczące Irlandii
formułowane przez Komisję Europejską w kolejnych corocznych komunikatach –
została podzielona na 10 tematów strategicznych. Wykraczają one w swoim
zakresie poza założenia przyjęte przez Unię Europejską w strategii ramowej,
jednak uwzględniają wskazane w niej podstawy i obszary:
Cultural Identity
Education
Employment and The Traveller Economy
Children and Youth
Health
Gender Equality
Anti-Discrimination and Equality
Accommodation
Traveller and Roma Communities
Public Services
W przypadku każdego z nich zidentyfikowano po kilka konkretnych
celów, którym odpowiada kilka równie konkretnych działań. Najbardziej obszernie
zostały opisane tymi punktami Children
and Youth oraz Traveller and Roma
Communities. W sumie strategia przyjmuje listę 149 działań. Zgodnie z
założeniami, podczas przyszłej oceny realizacji strategii, przy każdym z nich
będzie określany stopień osiągania celu.
Patrząc na ogólny i szczegółowy kształt strategii oraz sposób
jej przygotowania, wydaje się być ona bardzo precyzyjna, bardzo przewidująca,
bardzo dokładna i bardzo ściśle związana z irlandzkimi realiami rzeczywistości
społecznej. Cele i działania zaplanowane w jej ramach wydają się być ściśle związane
z oczekiwaniami Romów i Travellers, a także potrzebami społeczeństwa
większościowego. Czy i w jakim stopniu je zrealizuje okaże się w perspektywie
kilku najbliższych lat.
Interesująca może być ocena tej strategii, jaką z pewnością
Komisja Europejska przedstawi, przy okazji przyszłorocznego komunikatu
oceniającego realizację krajowych romskich strategii w 2017 roku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz