Progress i Justice
Progress (Community Programme for
Employment and Solidarity)
był programem Unii Europejskiej, który swoim zakresem obejmował problematykę
zatrudnienia i solidarności społecznej. Często był wskazywany jako uzupełnienie
Europejskiego Funduszu Społecznego. Został skonstruowany w oparciu o założenia
wskazane w odnowionej agendzie społecznej.
Podlegając Dyrekcji Generalnej Komisji Europejskiej ds. Zatrudnienia, Spraw
Społecznych i Włączenia Społecznego, wspierając cele Unii
Europejskiej w tym zakresie i na poziomie konkretnych obszarów dotyczył zatrudnienia, włączenia społecznego i ochrony
socjalnej, warunków pracy, przeciwdziałania dyskryminacji oraz równość płci.
Przy tak określonym
polu swojego zainteresowania, obejmował także Romów.
Progress był bardzo
szczególnym programem. Z jednej strony wysokość finansowania była bardzo
wysoka, a tematyka i silne – zdawałoby się – powiązanie z Europejskim Funduszem
Społecznym, powinny czynić z niego jedno z
najważniejszych źródeł finansowania wielu działań. Z drugiej strony oferował możliwość
realizacji eksperymentów społecznych (między
innymi w przypadku Romów), co w pewnych aspektach zbliżało go do Programu
Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, który można określić jako rozpoznanie walką możliwych
kierunków (i efektywnego poziomu finansowania) wsparcia społecznego.
W ramach EQUALa zrealizowano
58 projektów w 17 państwach, w których Romowie byli jedyną grupą
odbiorczą. W Polsce były to: Romowie na rynku pracy, Romskie Koło Życia,
Partnerstwo dla aktywizacji zawodowej Romów poprzez narzędzia gospodarki
społecznej oraz projekt Inicjatywa na Rzecz Rozwoju Przedsiębiorczości Romów
KXETANES – RAZEM. Doświadczenia EQUOLa nie wpłynęły jednak w znaczącym stopniu
na kształt kolejnych działań (w tym na fundusze strukturalne) w tym zakresie.
Progress był inicjatywą nastawioną w większym stopniu na badanie i
rozpoznanie sytuacji, stworzenia narzędzi pomiaru, upowszechnianiu
dobrych praktyk oraz
tworzenie otoczenia do realizacji głównych celów poprzez podnoszenie świadomości,
niż na bardziej konkretne działania,
jak było w przypadku funduszy strukturalnych. Jednym z wielu przykładów takiego
kierunku działania programu jest zorganizowanie w 2012 roku specjalnego
spotkania Platformy na rzecz Integracji Romów (European Platform for Roma
Inclusion), czy współopracowanie raport „Ethnic minority and Roma
women in Europe. A case for gender equality?”
Główne dwa obszary problemowe programu Progress dotyczące Romów to Włączenie społeczne i ochrona socjalna oraz
Niedyskryminacja. W znacznym stopniu
były one łączone także z Równością płci (nieszczęśliwie
dla polskiego odbiorcy zapisywaną jako gender).
Swoistym następca
programu Progress jest Rights, Equality and Citizenship Programme 2014-2020 (Prawa, równość i obywatelstwo). Pomimo bardziej precyzyjnego i
jednocześnie nieco innego niż w programie Progress określenia poszczególnych
celów, obejmuje on w dalszym ciągu kwestie rasizmu, tolerancji i
niedyskryminacji. Tym razem jest on realizowany przez Dyrekcję Generalną
Komisji Europejskiej ds. Sprawiedliwości.
Tej samej Dyrekcji Generalnej
podlegało przeciwdziałanie dyskryminacji w ramach programu Progres. Jednak
przez cały czas jego realizacji ogłosiła one jedynie trzy wezwania do składania
wniosków, z czego jedno dotyczyło równości płci, a dwa zapewnienia krajowej
infrastruktury umożliwiającej realizację równości i niedyskryminacji.
Zakładana struktura
tych programów wyraźnie pokazuje, że istotne są działania dotyczące budowania
pozytywnego i jak najszerszego otoczenia wokół problemów równości i
niedyskryminacji. Jest to dobra przeciwwaga dla innych działań i programów Unii
Europejskiej, włączając w to fundusze strukturalne i ogólnounjną strategię na
rzecz Romów, dla których o wiele istotniejsze są kwestie ekonomiczne, a wspólna
płaszczyzna społeczna jedynie w pewnym stopniu pokrywa się z problematyką
dyskryminacji i powiązanych z nią zjawisk, podkreślaną w aktywności DG ds. Sprawiedliwości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz