ROMED
Pomimo tego, że ROMED w polskiej rzeczywistości może kojarzyć się przede wszystkim z niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej, to jest to nazwa ponadnarodowej inicjatywy mającej na celu ułatwić funkcjonowanie Romom w społeczeństwach państw europejskich.
Ma ona na celu przygotowywanie
mediatorów, których zadaniem jest pośredniczenie w kontaktach między
społecznością romską i społeczeństwem większościowym. Najistotniejszy wydaje
się tu być element związany nie tyle z kontaktami międzyludzkimi, ile z
łatwiejszym odnajdywaniem się Romów w zinstytucjonalizowanej rzeczywistości
Europy. W praktyce mediatorzy wspierają Romów w sytuacjach związanych ze
sprawami urzędowymi przede wszystkim w zakresie ochrony zdrowia, szkolnictwa
oraz zatrudnienia. ROMED działa od 2011 roku i w ciągu 5 lat w jej ramach
przeszkolono 1300 mediatorów z 22 państw.
W polskim warunkach
odpowiednikiem mediatorów są asystenci romscy.
Co prawda – zgodnie z dokumentami
programowymi rządowych programów na rzecz społeczności romskiej w Polsce
(począwszy od pilotażu 2001-2003, a skończywszy na programie integracji 2014-2020)
w Polsce funkcjonuje wąskie stanowisko asystenta edukacji romskiej, jednak to właśnie ten obszar jest uznawany za
priorytetowy i to w jego ramach asystenci są najbardziej potrzebni.
Zawód ten wykonują wykształceni
Romowie, którzy ponadto są obdarzeni
zaufaniem przez lokalne społeczności romskie. Powoli, lecz sukcesywnie
budują oni pozytywny wizerunek szkół i szkolnictwa wśród Romów, pomagają
dzieciom w nauce, kontaktują się z rodzicami, rozwiązują sytuacje konfliktowe, a
także – między innymi – kontrolują zarówno frekwencję, jak i wyniki w nauce.
Ważnym elementem ich aktywności jest budowanie wśród młodych Romów ambicji
edukacyjnych oraz ciekawości nieromskiego świata.
W 2004 roku stanowisko asystenta
edukacji romskiej zostało wprowadzone do oficjalnego katalogu zawodów. Początkowo
asystentów finansowano z romskiego programu rządowego, jednak w późniejszym
czasie stworzono możliwość finansowania ich z subwencji oświatowej, odciążając
budżet programu.
Według danych z 2013
roku, w Polsce pracowało 91 asystentów edukacji romskiej, a na każdego z nich
przypadało 29 dzieci. Docelowy wskaźnik (w 2020 roku) ma wynosić 22 uczniów.
Rozważana jest także
możliwość wprowadzenia dodatkowych zawodów
do wspierania Romów, asystenta socjalnego, społecznego oraz asystenta pracy
(zawodowego).
Romowie pozytywnie
oceniają pracę asystentów edukacji romskiej (73%) i uznają, że są oni potrzebni
w społeczności (96%).
Realia pracy asystentów
są bardzo różnorodne, działają oni głównie w szkołach, jednak współpracują
także ze świetlicami romskimi,
zapewniając pomoc uczniom także poza szkołą. W wielu gminach władze oczekują od
nich nie tylko aktywności w zakresie edukacji, ale także przypisują im rolę
pośredników przy okazji reprezentowania społeczności romskiej w kontakcie z
władzami lokalnymi. Co więcej, ponad połowa Romów ze społeczności, w których
działają asystenci edukacji romscy, ufa im na tyle, że to do nich zwracają się oni
w przypadku, gdy pojawia się konieczność załatwiania spraw w urzędach.
Działalność asystentów
romskich jest postrzegana pozytywnie nie tylko przez Romów, ale także przez
przedstawicieli władz lokalnych i wojewódzkich. Praca, którą wykonują służy nie
tylko samym Romom, ale – poprzez wspieranie włączenia Romów i dwukierunkowe
wzajemne tłumaczenie światów – także i społeczeństwu większościowemu. Dzięki
nim, nie tylko zwiększa się liczba romskich dzieci uczęszczających do szkoły,
nieprzerywających nauki, osiągających lepsze wyniki w nauce, ale także
zmniejsza się ilość absurdalnych niejednokrotnie konfliktów, wynikających z
niezrozumienia podstaw kulturowych świata Romów i świata nieromskiego.
Polscy asystenci romscy
nie są włączeni w inicjatywę ROMED i teoretycznie zakres ich działania jest
węższy niż w przypadku mediatorów, bo z założenia ma dotyczyć tylko edukacji.
Jednak jak pokazuje praktyka, ich aktywność obejmuje także inne wrażliwe dziedziny życia Romów.
Po 2013 roku uruchomiono
kontynuację szkoleń i aktywizacji mediatorów – ROMED2. Nie wszyscy spośród
mediatorów są Romami, jednak – podobnie jak w Polsce – aby zdobyć zaufanie
Romów i móc pełnić obowiązki asystenta/mediatora, trzeba nie tylko dobrze znać
ich kulturę, ale także zasłużyć sobie na ich zaufanie.
Pomimo tego, że ROMED
opiera się na koncepcji zawartej w dokumencie Rady Europy z 2010 roku – Strasburskiej Deklaracja dotyczącej Romów,
to jednak w aktywność ROMED jest także zaangażowana Unia Europejska, a działalność
mediatorów wiąże się z (wymuszonymi ramową strategią Unii Europejskiej) krajowymi
programami integracji Romów – wspierając ich efektywność.
Tym trudniej zrozumieć, dlaczego
Polska nie jest włączona w tę inicjatywę. Tym bardziej, że współrealizują ją nie
wyłącznie państwa bardzo demokratyczne i te, w których Romowie stanowią
znaczny odsetek ludności, ale także Albania, Ukraina i Rosja.
Interesująco przedstawia
się – co prawda niewielki, ale wartościowy – zasób opracowań udostępnionych
przez ROMED. Znajduje się wśród nich między innymi Kodeks etyki mediatora oraz analityczne opracowanie badające
sytuację mediatorów i asystentów edukacji romskiej w Europie. Wszystkie
opracowania udostępnione przez ROMED wykazują się dbałością o zachowanie
romskiej kultury i tożsamości i mogą służyć podniesieniu jakości praktyki także
polskich (i tak już dobrze ocenianych) asystentów edukacji romskiej.
Być może Polska włączy
się w ROMED2, jednak skoro nie dokonała tego od 2011 roku, to trudno chyba
oczekiwać, że nagle teraz doceni pomoc merytoryczną jaką ROMED oferuje asystentom
w ich trudnej pracy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz